Loading…
eieren eten is gezond

Hoeveel eieren per dag is gezond?

Pin om later te lezen:
pinterest plaatje eieren blog

Of luister naar deze blog:

Eieren worden gezien als een goede of zelfs uitstekende bron van voedingsstoffen (Herron & Fernandez, 2004). Eieren bevatten maar weinig koolhydraten en de dooier zit vol onverzadigd vet, natuurlijke vitamines A, B en B12 en de natuurlijke mineralen foliumzuur, fosfor, ijzer, seleen en zink (Voedingscentrum, 2021). Ook is het een van de weinige bronnen van vitamine D en K en hoogwaardig eiwit (Herron & Fernandez, 2004). Het is goedkope volwaardige voeding met weinig calorieën.

Toch vormen ze maar een piepklein deel van ons Westers dieet. Dat is voor een deel te wijten aan nationale voedingscentra. Vanaf de jaren ’70 raadden zij het publiek aan om minder eieren te eten en zo cholesterolinname te beperken. Het Nederlandse voedingscentrum geeft ook een beperkend advies, omdat het cholesterol uit de dooier de kans op hart- en vaatziekten kan verhogen.

Zorgen eieren echt voor meer cholesterol?

Meer dan 300 mg cholesterol per dag uit voedsel zoals eieren zou direct zorgen voor verhoogde plasma cholesterolniveau. Dit zou zogenaamd bij iedereen zorgen voor hart- en vaatziekten. Klopt niet, want überhaupt maar 30% van de bevolking zou reageren op cholesterolinname. Én beperking van de cholesterolinname heeft nauwelijks effect op die plasmalevels (Herron & Fernandez, 2004). Zo’n beperking zou alleen bij diabetici nuttig zijn omdat bij sommigen van hun het cholesteroltransport-mechanisme kapot is.

Risico op hart- en vaatziekten

Nieuwe onderzoeken tonen dus ook aan dat het risico op hart- en vaatziekten voor niet-diabetici niet groter is voor mensen die 1 ei per dag eten dan voor mensen die 1 ei per week eten (Herron & Fernandez, 2004). Was dat wel het geval, dan zouden hart- en vaatziekten minder moeten voorkomen dan voor de jaren ’70. Toch is het nog steeds een van de belangrijkste doodsoorzaken.

Hier zijn twee redenen voor. Ten eerste zijn er een heleboel andere factoren die meespelen dan alleen cholesterolinname. Daarom zijn de conclusies uit eerdere onderzoeken niet betrouwbaar ((Kritchevsky & Kritchevsky, 2013). Na correctie voor leeftijd, roken en andere risicofactoren was er geen significatie relatie zichtbaar tussen eierconsumptie en het risico op hart- en vaatziekten en beroertes (Hu, Stampfer, Rimm et al., 1999).

En wat je niet eet, beïnvloedt weer wat je wel eet. Dieet speelt mee (suikers en vet, anyone?) maar cholesterolinname niet echt. Kritchevsky & Kritchevsky (2013) vonden na het uitsluiten van andere dieetkeuzes maar een heel zwakke relatie tussen cholesterolinname en het risico op coronaire ziektes. Deze analyse van andere wetenschappelijke onderzoeken vond na uitsluiting van andere dieetkeuzes voor niet-diabetici geen enkele relatie tussen eierconsumptie en het risico op hart- en vaatziekten.

Tip: Heb je last van hart- en vaatziekten of wil je deze voorkomen? Probeer dan minstens 1 keer per week je stukje vlees te vervangen voor een of twee eieren. Eieren zijn een veel betere bron van voedingswaarden en B12 en minder vlees eten verlaagt het risico en verbetert je situatie.

Hoeveel eieren per dag?

Volgens het Voedingscentrum past een aantal van 2-3 eieren per week in een gevarieerde voeding vanwege het cholesterol dat er in zit. Nederland lijkt zich daaraan te houden. Als ik reken met de cijfers van het GfK (gebaseerd op kassabonnen van 10.000 huishoudens) eten we gemiddeld 2 eieren per persoon per week. Gekookt, gebakken of verwerkt in een baksel of gerecht.

Onderzoekers zoals Herron & Fernandez vinden dat advies niet zo slim. Als je de volledige voedingswaarden van eieren bekijkt, blijkt het heel functioneel voedsel, dat weer chronische leeftijdgerelateerde ziektes kan voorkomen en behandelen. Bovendien is het functioneel voedsel dat superbetaalbaar is, vanaf 15 cent per eitje. De voedingsadviezen rondom cholerestol hebben vanaf de jaren ’70 die prijs namelijk flink gedrukt (Brown & Schrader, 1990). Bovendien geeft het hoge Nederlandse zoekvolume op “eieren per dag” aan dat Nederlanders toch ook wel wat meer eieren zouden willen eten.

Alleen diabetici moeten uitkijken, maar zij mogen ook nog best wel een eitje. Pas als je als diabeticus van minder dan 1 ei per week naar 1 of meer eieren per dag gaat, is er een verhoogd risico meetbaar op hart- en vaatziekten (Hu, Stampfer, Rimm et al., 1999).

Waarom eieren met Pasen?

“1 ei is geen ei, 2 ei is een half ei, 3 ei is een paasei!”

Het ei staat symbool voor de lente: nieuw leven dat door de schaal (die dood leek) heen breekt. Precies om die wederopstanding is het ei aan Pasen gekoppeld. Het wijsje slaat op de christelijke ideeën: het individu heeft anderen nodig en bestaat uit een lichaam, ziel en geest.

90% van de Nederlanders eet trouwens minimaal 1 ei met Pasen en 60% eet meer eieren tijdens Pasen dan normaal volgens een steekproef van Jumbo. Gemiddeld eten we ook met Pasen 2 eieren per persoon (hierbij zijn de 1,5% veganisten meegerekend). Volgens GfK kopen we niet per se meer eieren vanwege Pasen, maar zorgen we er wel voor dat we ze met Pasen in huis hebben.

Zijn mijn eieren nog goed?

Heb je na Pasen nog veel eieren over? Je kunt eieren ten minste bewaren tot de datum die op de eierdoos staat vermeld. Daarna kun je ze nog hardgekookt (>8 min) of goed doorbakken eten, want dan kunnen er meer bacteriën op zitten. Weet je de houdbaarheidsdatum niet? Test dan of je eieren nog goed zijn door ze in water te leggen. Ze zijn vers als ze zakken, als ze drijven zijn ze oud. Niet kakelvers is beter te pellen, maar hoe ouder, hoe minder lekker ze zijn.

Conclusie

Tijdens Pasen eten we wat meer eieren dan normaal en daar hoef je je dus helemaal niet druk over te maken! Want eieren zijn gezond. Het precieze maximum is niet helemaal onderzocht door de wetenschap, maar het ligt in ieder geval boven 1 ei per dag.

Mooi meegenomen: de voedingswaarden voorkomen dat je later gaat snacken en ongezonde dieetkeuzes maakt. Een ei is lekker bij het ontbijt, maar is ook een perfecte vleesvervanger tijdens de warme maaltijd. Mijn conclusie: een ei hoort erbij!

Lees ook:

pinterest plaatje minder vlees eten   pinterest plaatje flexitarier stappenplan      pinterest plaatje suiker blog    pinterest plaatje water blog   

Geef een antwoord

Om je de beste inhoud te kunnen bieden maakt deze website en de externe plugins gebruik van cookies. Je gaat met het privacybeleid akkoord, zodra je deze website blijft gebruiken. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten