Loading…
Beweging brengt meer energie, zoals dansen

Sport en beweging voor extra energie

Sport en beweging kost energie maar zorgt voor extra energie. Bewegen is gezond voor je fysieke toestand, maar ook je mentale toestand. Kies je de juiste beweging en de juiste sport, dan zorgt beweging voor een beter humeur en meer energie, zodat je nog zin en fut hebt voor activiteiten na het sporten. Hoe dat precies zit en hoeveel beweging je nodig hebt, lees je hier.

Nederland in beweging

Volgende week word ik 30. Ik voel me helemaal niet oud en heb er absoluut geen problemen mee. Ik had ook niet duidelijk het gevoel dat de tijd verstrijkt, totdat mijn moeder mij vertelde dat ze sinds haar pensioen plichtsgetrouw elke dag meedoet aan Nederland in Beweging. Dat was een schok, want in eerste instantie is ‘Nederland in Beweging’ iets wat bij mijn oma hoort en niet bij mijn moeder. Ik denk niet dat het mijn oma nog goed lukt, maar ik beeld me in dat ze nu beiden elke ochtend tegelijkertijd fanatiek meedoen met Nederland In Beweging. 

Accepteer cookies om de inhoud beschikbaar te maken.

Waarom ik veel probeer te bewegen

Er zijn eigenlijk drie redenen waarom ik de afgelopen tien jaar veel meer aan sport en beweging heb gedaan als de twintig jaar ervoor. Dat is omdat ik nogal de neiging heb dik te worden als ik mijn dieet niet beperk (deels vanwege mijn PDS en deels vanwege mijn voorliefde voor zoet en hartig).
Bovendien is sport en beweging is goed voor mijn humeur.  Het geeft mij een heerlijk shot endorfine. De heerlijke muziek en vloeiende dansmoves van Zumba geven mij een flinke energieboost en enige vorm van competitie in het stijldansen heb ik ook als ontzettend leuk ervaren. Ook wandelen en fietsen in de zon en bergen beklimmen geven me een heerlijk fijn gevoel. 
Ten slotte heb ik altijd onthouden dat veel beweging tussen je 20e en 30e jaar de kans op mentale ziekten in je gouden jaren significant verkleint. En dat gaf me ook een duidelijke motivatie.

Bergbeklimmen is goede beweging
Mijn man loopt terug naar beneden tijdens onze bergwandeling in Zwitserland.

Bewegen is gezond voor je mentale toestand

Ik heb de studie proberen terug te vinden, maar kon deze in de berg van onderzoeksresultaten niet gemakkelijk terugvinden. Een metastudie naar 11 onderzoeken toonde in ieder geval aan dat regelmatige beweging de kans op dementie significant verkleint met ongeveer 30% en de kans op de ziekte van Alzheimer zelfs 45% minder wordt. 

In mijn zoektocht naar dat ene artikel werd een ding mij zeker duidelijk: Bewegen is gezond. Mijn regelmatige schema van sport en beweging zou bijvoorbeeld er mede voor gezorgd kunnen hebben dat ik in mijn twintiger jaren als drukbezet perfectionist niet ten prooi ben gevallen aan een burn-out terwijl vrienden uit dezelfde generatie hier veel last van hebben gehad. Over de relatie tussen beweging, cardiotraining, krachttraining en burn-out is o.a gepubliceerd in 2013, 201520162017 en 2018. De grootschalige studie van epidemioloog Dongfeng Zhang toonde bovendien aan dat de afwezigheid van regelmatige fysieke activiteit het risico op een depressie met 25 procent verhoogt. 

Bewegen is gezond voor je fysieke toestand

Het is natuurlijk niet voor niets een algemeen geaccepteerde waarheid dat bewegen gezond is voor je lichaam. Ik zal je daarom niet vervelen met feitjes en wetenschappelijke resultaten. Ik zet het wel kort op een rijtje: Door meer te bewegen, verbeter je je metabolisme en slaap je beter en houd je dus je energie op peil. Sport en beweging zijn bovendien goede manieren om overgewicht te voorkomen of te bestrijden. Dat is nodig vanwege de grotere kans op ziektes die overgewicht met zich meebrengt. Ook zorgt het ervoor dat je minder snel verslaafd raakt aan drank en drugs, hoewel er gevallen bekend zijn van mensen die aan sporten zelf verslaafd raken. 

Hoeveel beweging heb je nodig per dag?

Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen moet je als volwassene stilzitten voorkomen en minstens 150 minuten per week zorgen voor matig intensieve inspanning.Hoeveel beweging is dat per dag?  Dat is elke dag dus zo’n 22 minuten zweten door beweging. Fietsen en lekker doorstappen tijdens een wandeling tellen ook mee, zolang je het er maar warm van krijgt. Je krijgt nog meer energie als je dit aanvult met 2/3 keer per week intensieve beweging door te sporten, te klussen of te tuinieren. Minimaal twee keer in de week spier- en botversterkende oefeningen doen houdt volgens de overheid namelijk ook je gezondheid op peil.

Fietsen is goede beweging
Van 2016 t/m maart 2020 heb ik meer dan 15 duizend! kilometer gefietst naar mijn werk, de sportschool, mijn vrienden en familie en het winkelcentrum.

Sport en beweging voor extra energie

Hoe krijg je nou meer energie van sport en beweging dan dat je verliest? Kies voor rustige, natuurlijke beweging als wandelen, fietsen en traplopen en kies voor intensieve sporten die je leuk vind en waar je gelukkig van wordt . Vertrouw me als ik zeg dat een Insanity work-out echt geen goed idee is.
Mijn persoonlijk recept bestaat uit Zumba voor een vrolijke cardiotraining die zo belastend is als je zelf wil, tai chi voor rustige beweging en onbelastende training van de spieren & circuits van oefeningen met gewichtjes en lichaamsgewicht à la Nederland in Beweging voor cardio- en krachttraining. En vergeet niet: de volgende tip is heilig als het gaat om meer beweging en meer energie: pak zoveel mogelijk de fiets of de trap om je bestemming te bereiken. 

Accepteer cookies om de inhoud beschikbaar te maken.

Lees ook:

pinterest plaatje ontspanning en relaxen    Tips en checklist om beter te slapen Pinterest   bewijs-geneeskracht-natuur-pinterest    gelukkig happy list pinterest

Geef een reactie

Om je de beste inhoud te kunnen bieden maakt deze website en de externe plugins gebruik van cookies. Je gaat met het privacybeleid akkoord, zodra je deze website blijft gebruiken. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten