Loading…
Goede voornemens 2020

Goede voornemens in 2021? Vergroot je kans op slagen!

40-50% van de mensen maakt goede voornemens met nieuwjaar (Norcross, Mrykalo & Blagys, 2002). Maar hebben goede voornemens nut? Wie slaagt en wie faalt? Hoe zorg je ervoor dat je goede voornemens in 2021 zullen slagen? Ik checkte de wetenschappelijke literatuur en kan je precies vertellen wat onzin is en wat niet.

Zijn goede voornemens nuttig?

Is het eigenlijk nuttig om goede voornemens te maken voor het nieuwe jaar? Volgens Norcross, Mrykalo & Blagys (2002) zorgen goede voornemens voor een 10x grotere kans op slagen. Zes maanden later heeft 46% van hen hun doel bereikt, terwijl van vergelijkbare mensen die een probleem wilden veranderen en geen voornemens voor het nieuwe jaar maakten, maar 4% slaagden (Norcross, Mrykalo & Blagys, 2002).

Nieuwjaarsvoornemens werken dus voor de helft van de mensen. Maar het ligt ook aan wat voor voornemens het zijn. Maak je een voornemen vanwege het resultaat in het komende jaar of om daadwerkelijk gedrag voor een lange tijd te veranderen? Norcross & Vangarelli (1988) ontdekten dat, na twee jaar, 19% van de mensen nog steeds leefden naar hun voornemens.

Zelf vind ik dat trouwens fantastische aantallen, omdat ik denk dat er maar weinig mensen zijn die echt hun levensstijl willen veranderen. 1 op 5 man in staat om hun gedrag daadwerkelijk permanent aan te passen op basis van goede voornemens tijdens nieuwjaar! Bovendien is na 6 maanden de helft van alle voornemens nog overeind, terwijl de helft van de mensen die geen voornemens hadden gemaakt al na 3-4 weken stoppen met hun goede gedrag (Norcross, Mrykalo & Blagys, 2002).

Dit is hoe jouw voornemens in 2021 gaan slagen

Iemands zelfeffectiviteit, verandervaardigheden en hun bereidheid tot veranderen van voor het nieuw jaar voorspellen hoe succesvol ze zijn in hun goede voornemens na 6 maanden (Norcross, Mrykalo & Blagys, 2002). Het tweejarig onderzoek toont aan dat stimulusbescherming (bijv. situaties vermijden en dingen plaatsen die herinneren aan het doel), bekrachtiging (beloning na het bereiken van bepaalde (tussen-)doelen) en wilskracht (toegewijd aan eigen beslissing, zelfbeheersing, zelfverwijt) succesvolle strategieën waren (Norcross & Vangarelli, 1988).

Succesvolle zelfbeschreven methodes waren counterconditioning (tegengesteld gedrag uitoefenen), fading (geleidelijke beperking van het ongewenst gedrag) en contingency management (plannen voor onvoorziene gebeurtenissen). 53% van de succesvolle mensen maakten minstens 1 en gemiddeld 14 misstappen, maar hielden zich twee jaar later nog aan hun goede voornemen. De misstappen vonden vooral plaats wanneer ze extreme stress, negatieve emoties of een tekort aan zelfbeheersing ervaarden (Norcross & Vangarelli, 1988).

In beide studies waren verlangen naar verandering, interpersoonlijke strategiën en sociale ondersteuning geen voorspellers van succes na 6 maanden. Toch voorspelden ze na die 6 maanden wel degelijk het succes na twee jaar! Bovendien zagen de onderzoekers dat de helft van de mensen die geen voornemens hadden, maar wel binnen die 6 maanden regelmatig over hun doelen werden geïnterviewd, zomaar van overweging overgingen op actie. Samenvattend, je hebt andere mensen nodig om je kans op succes te vergroten.

De 5 beste tips voor goede voornemens

Misschien denk je ondertussen: “Maar wat moet ik hier nu eigenlijk van onthouden?” Speciaal voor jou heb ik hieronder de 5 meest relevante tips verzameld voor goede voornemens:

  • Verander geleidelijk je gedrag
  • Geef niet op na één misstap, of meerdere misstappen
  • Denk vooraf na over speciale situaties en hoe je ermee om moet gaan om je aan je voornemen te houden
  • Rapporteer je voortgang aan een ander
  • Vraag de mensen om je heen je te ondersteunen, vooral als je meer permanent wilt veranderen
Tips voor goede voornemens 2020

Apps voor goede voornemens

Sommige mensen vinden het fijn om een mobiele app te gebruiken als herinnering. In de afbeelding hieronder zie je de apps voor goede voornemens die ik zelf heb geïnstalleerd op mijn telefoon. Sommige hiervan hebben geen Android-versie, dus heb ik een snelkoppeling naar de website erop gezet. Soms gebruik ik ze regelmatig en soms ben ik ze weer totaal vergeten. Apps zoals Resolutions, Chains en Lifetick helpen me de voortgang te checken van mijn algemene voornemens en Bellabeat, Spire en FatSecret helpen me met gezondheidgerelateerde voornemens.

Apps voor goede voornemens

Wat zijn jouw goede voornemens in 2021?

De meest voorkomende goede voornemens zijn gewicht verliezen, meer bewegen, gezonder eten en stoppen met roken. Volgens een onderzoek uit 2011 heeft 50% van alle vrouwen gewichtsverlies als doel in het nieuwe nieuwjaar. Daarvoor moet je wel één ding voorkomen! Wat dat is, lees je in de blog over gezond eten in het nieuwe jaar.

Mijn  persoonlijke voornemens voor het nieuw jaar? Meer tijd maken voor ontspanning en minder eieren en zuivel eten. Hier lees je waarom. Wat zijn jouw goede voornemens? Ik hoor ze graag via een reactie op deze blog of een e-mail.Want vergeet niet: regelmatig je voortgang reporteren zal je aanzetten tot actie. Ik wens je een gelukkig en gezond 2021!

Lees ook:

pinterest plaatje voornemens    pinterest plaatje flexitarier stappenplan    pinterest plaatje suiker blog    pinterest plaatje bewegen

Geef een reactie

Om je de beste inhoud te kunnen bieden maakt deze website en de externe plugins gebruik van cookies. Je gaat met het privacybeleid akkoord, zodra je deze website blijft gebruiken. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten