4 eenmalige stappen om nooit meer te hoeven opruimen
Nooit meer opruimen! In deze blog leer je hoe je eenmalig je spullen ordent en opbergt, zodat je nooit meer hoeft op te ruimen.
Scroll door naar
Stap 1
Stap 2
Stap 3
Stap 4
Playlists met opruimmuziek
“Ik ben nog maar 5 minuten verwijderd van mijn huis als me een onbehaaglijk gevoel bekrijpt. Ik moet eerst aan de slag en wil dan flink ontspannen, maar de plekken waar ik moet zijn, liggen vol met spullen die ik niet zo 1-2-3 kan opruimen. Ik moet eerst koken, maar het aanrecht staat vol afwas en het bureau waar ik de administratie aan wil doen ligt vol met bij elkaar geraapte papieren, en de zithoek ligt vol met spullen van gisteravond.”
Herken je deze situatie? Het kost veel energie om over de rommel thuis na te denken, de rommel op te ruimen of zelfs om het te negeren. Ik was helemaal klaar met me gefrustreerd, onzeker en teleurgesteld voelen over opruimen. Daarom heb ik het opruimprobleem voorgoed opgelost. Zes maanden geleden heb ik een opruimmethode bedacht die 99% van de oude rommelsituaties voorkomt. Volg deze 4 stappen om nooit meer te hoeven opruimen en je zit gebakken! Je hoeft deze opruimtips namelijk maar eenmalig op te volgen. Hoewel de tijd die je nodig hebt om de tips te implementeren, bepaald wordt door het aantal spullen dat je hebt, zal deze opruimmethode je enorm veel zorgen en tijd besparen.
1. Bepaal welke ruimte je waarvoor gebruikt
Vaak heb je al bepaalde kamers die een functie hebben, zoals een studeerkamer, slaapkamer of badkamer. Maar voor sommige kamers is dit een beetje vaag, zoals een garage, bijkeuken of zolder. Ga na welke activiteiten je waar uitvoert of uit wil voeren. Waar hang je bijvoorbeeld je was op, trek je je vieze kleren uit, pak je je schoenen, speel je een kaart- of bordspel of doe je je administratie? Zo heb ik aan de hand hiervan mijn logeer-/strijkkamer naar de zolder verplaatst en de werkkamer naar de naar beneden gehaald. Ik word er immers niet gelukkig van steeds langs de uitgestalde was te lopen, is het boven vaak te warm om te werken en is die warmte juist handig om was te drogen. Let op: dit geldt ook voor mensen met een klein huis, appartement of (studenten)kamer. Bepaal een specifieke plek voor elke activiteit, ook al bevinden ze zich iets dichter bij elkaar.
2. Geef elk object zijn eigen, logische plek
De bedoeling is dat je geen denkkracht meer nodig hebt om spullen op te ruimen, maar ook niet zinloos de spullen weg gaat werken, zodat je de rommel blijft tegenkomen en je geïrriteerd blijft. Je kunt je spullen straks simpelweg terugbrengen naar de plek waar ze horen​​​:
- Pak het logisch aan en denk aan de functie van de kamers. Ik heb zelf bijvoorbeeld het aantal handdoeken dat ik dagelijks gebruik en de voorraad persoonlijke verzorging naar de badkamerkast verplaatst en het extra textiel verplaatst naar bovenin mijn kleding-/linnenkast.
- Denk ook aan de gebruiksfrequentie. Breng bijvoorbeeld kampeerspullen naar zolder en al het gereedschap naar de garage.
- Vergeet niet waar je je spullen nodig hebt. Ik bewaar nu mijn bordspellen in het dressoir naast de eettafel en mijn kaarsen in het tv-meubel.
- Zoals je merkt maken veel spullen in je huis deel uit van een categorie. Probeer deze spullen zoveel mogelijk bij elkaar te houden, anders zoek je je alsnog suf. Ik bewaar bijvoorbeeld mijn lp’s, cd’s én codes voor digitale muziekdownloads naast elkaar in het dressoir. Kost me de minste denkkracht.
3. Maak gebruik van slimme opbergmethoden
Ik werkte bij IKEA dus ben ik dubbelzinnig wanneer ik het heb over opbergmethoden. Ik bedoel in het proces én fysiek. De vorige 2 stappen waren vooral gericht op energie besparen in denkkracht of wilskracht. Deze opbergmethodes zorgen vooral een fijne ervaring in het gebruiken en terugbrengen van je spullen en schelen ze je tijd. Je hebt net gerangschikt en gestructureerd, nu ga je ordenen en inrichten:
- Ladekasten zijn erg handig voor plekken waar je veel kleine spulletjes gebruikt, omdat je dingen er gemakkelijk uitvist. Persoonlijk vind ik mijn knutsellades en de lades in mijn keuken erg praktisch en echte timesavers!
- Gebruik gordijnen om kamers te scheiden en om rommel uit het zicht te halen. Je kunt daarvoor panelen, rolgordijnen of normale gordijnen gebruiken.
- Gebruik de Marie Kondo-manier om je t-shirts op te bergen. Je ziet precies wat je hebt liggen en hoeft niet meer lang te zoeken naar dat ene exemplaar. Marie Kondo heeft een eigen programma op Netflix wat erg vermakelijk is, maar ik vind dat dit filmpje de Marie Kondo-methode het beste laten zien. Time-saver!
4. Zo hoef je dus nooit meer op te ruimen
Waarschijnlijk heb je ondertussen een flinke to-do-lijst kunnen vullen met de voorgaande stappen. Wees gerust, ik beloop je dat het eenmalig zal zijn. Na deze implementatie zal het nog maar een fractie van de denkkracht kosten om spullen terug te vinden of terug te brengen. Stel in ieder geval deadlines op. Wil je hulp over hoe je deze to-do-lijst moet structureren en werkbaar te maken, lees dan deze blog. En ga eens na, hoeveel uren bespaar jijzelf uiteindelijk door juist eenmalig deze stappen te zetten?
Heb je ondertussen alle energie om die eerste stap te gaan zetten? Ga gerust je gang. Of ben jij nog een van die kritische mensen zoals ik, die na dit verhaal denkt:” hoef ik nu nooit meer op te ruimen? Maar wanneer ‘breng’ ik de spullen die ik gebruik dan ‘terug’ naar hun plek?” Groot gelijk, dit zijn goede vragen. Ik heb in de praktijk ontdekt dat als je deze methode goed doorloopt je echt nooit meer hoeft op te ruimen, of in ieder geval dat dat nooit meer zal voelen als het nu doet. Het is wel van belang dat je twee dingetjes doet.
- Breng spullen waar je klaar mee bent direct naar hun plek. Maak het een routine. Zo haal ik de schone was uit de droger en berg ik het op als de volgende was in de droger moet (ik voel me gedwongen van dit natuurlijke moment gebruik te maken), haal ik mijn accu direct uit mijn fiets en sluit ik hem aan op het stopcontact zodra ik thuis ben (het is heel vervelend als ik op het punt sta om naar mijn werk te fietsen en dan een lege accu terugvind) en leg ik alvast een nieuwe strip hooikoorts- en anticonceptiepillen klaar als ik de vorige weggooi. Kost me weinig moeite of denkkracht als ik me aan deze simpele routines hou.
- Bouw een wekelijks moment in wanneer je geen zin of energie hebt om moeilijke dingen te doen, maar nog niet bent gaan zitten. Voor mij is dat vrijdagavond als ik thuiskom van mijn werk of zondagochtend als ik eerder wakker ben dan mijn man. Ook word ik tweewekelijks op woensdagavond gedwongen om spulletjes terug te brengen waar ze vandaan komen, omdat ik de dag erna hulp heb bij het poetsen.
Maak de wekelijkse opruimminuutjes leuk met een opruim-playlist
Mijn wekelijkse opruimmoment is op vrijdagavond, als ik thuiskom van mijn werk. Normaliter plofte ik op de bank en met mijn uitgeputte wilskracht eet ik een snack of drink ik een glas wijn om bij te komen van een week van mentale inspanning. Nu begin ik direct met opruimen in de kamer waar ik binnenkom en breng ik dingen die daar niet horen terug naar waar ze thuishoren. Soms kost het me maar 5 minuten, soms 20, maar ik voel me altijd fantastisch en klaar om het weekend relax in te gaan. Ik zing altijd mee met deze Spotify playlist of deze YouTube playlists:
Klaar om nooit meer op te ruimen
Hiermee ben ik aan het einde gekomen van mijn verhaal over nooit meer opruimen. Ben ik je vraag vergeten te beantwoorden, of wil je graag je voortgang laten zien, deel dan onder de filmpjes jouw vraag, tips of voor- en na-foto’s.
Wellicht ook interessant voor jou:
Het is in theorie inderdaad allemaal zo makkelijk. Maar ja, die praktijk he. Niet genoeg energie, niet genoeg tijd, gewoon helemaal geen zin, er zijn genoeg redenen waarom het opruimen er niet echt van komt. Routines zijn inderdaad heel erg belangrijk, net als logische stappen. Dat besef is er wel, nu maar hopen dat het van theorie ook nog naar praktijk kan geraken.
Haha, ik kan me wel vinden in de reactie van Sophie. Je hebt trouwens helemaal gelijk dat je van sommige dingen routines moet maken, maar soms lukt het me gewoon niet ofzo?
Goede tips, een aantal ga ik zeker gebruiken.
Wat een goeie tips om lekker opgeruimd te zijn 🙂
Dit ga ik nog eens op m’n gemak nalezen als ik er geestelijk aan toe ben om de boel bij ons thuis eens goed te gaan opruimen.
Oh ik ben zo’n rommelkont, dus vaak een troep. Maar sowieso hoe te doen, als je ook nog eens 3 kinderen en een man hebt die niks opruimen?? ? help!
Maar dit zijn alvast hele fijne tips!